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<June 01, 2020> Message from the Course Chair <2020年06月01日>6月を迎えて(根本専攻長メッセージ)

 Time flies and it’s already June. As measures against COVID-19, we delayed the start of the spring semester by three weeks and are conducting classes online. In AY 2008, the Course of Public-Private Partnership introduced online degree programs for graduate students residing far from campus. Taking advantage of the experience we have accumulated through these programs, we conducted classes online via web conferencing, which allows all students to participate in a lecture remotely in real time. For me personally, I conduct my classes with my heart pounding, each time worrying whether the class will go smoothly. Sometimes lessons do not go as planned, but I feel I will be able to cope with problems to some extent as I get more experience. The biggest advantage to me is being able to conduct lectures from home without having to undergo a long and exhausting commute.

 Of course, there are cases where it is better for the teacher and students to meet face-to-face. However, given the fact that universities were among the first sectors that were asked to close, even if the declaration of a state of emergency is lifted, we cannot immediately go back to where we were before the pandemic. But I hope we will be able to gradually resume classes and other activities on campus, with stringent safety measures in place.

 Starting from June, the Research Center for PPP and Asia PPP Institute will resume their research activities, mainly online for the time being. I think that PPP in the post-COVID-19 era will be a big research theme, even when seen internationally.

 Governments are responsible for taking infection control measures. But, which government—national, prefectural, or municipal—should take responsibility? Given the global spread of COVID-19, the United Nations, which is a world governing body, and WHO should fulfill greater responsibilities, but do they have sufficient capacity? What roles should private companies play? It is said that Japan has overcome the first wave of COVID-19 through voluntary self-restraint by its people. But why did Japanese people exercise self-restraint? Should self-restraint be observed? Is it OK to ostracize individuals and companies who are not exercising self-restraint? Does contract- or law-based governance, instead of self-restraint, function? How does the community accept facilities with a higher risk of infection? And what are necessary conditions for consensus building? Are there any methods to build consensus under circumstances where self-restraint is exercised? Can social distancing be compatible with compactification? What should a compact city be like after COVID-19? What should public facilities and infrastructure be like after COVID-19? How will massive emergency economic support measures affect the country’s finances? What kind of influence will COVID-19 have on the next generation? How should we save companies that can survive post-COVID-19?

 For none of these questions can clear conclusions easily be drawn. At the very least, we cannot conclude that Japan will return to big government and no PPPs will be required in the post-COVID-19 era. On the contrary, PPP will be more and more necessary. It can be said that the mission of PPP is to devise innovative ways to facilitate technological development as well as new idea generation and incorporation, and to effectively incorporate available knowledge and wisdom to improve efficiency and thereby reduce financial burdens. The Course of PPP of Toyo University will continue striving to further promote education and research activities that can contribute to society.


 NEMOTO Yuji

 Chair, Course of Public-Private Partnership, Graduate School of Economics
 Director, Research Center for Public-Private Partnership


 はや、2020年も6月になりました。今学期は、新型コロナ対応のため開始を3週間遅らせたうえで非対面授業を行っています。公民連携専攻では、2008年度より、遠隔地に居住する院生のためのインターネット通学制度を導入しています。今回はその経験を大いに活用して、院生全員がWeb会議に参加するという方法で取り組むことができました。毎講義ドキドキしながら臨み、ときどき思い通りにいかないこともありますが、多少のトラブルがあっても経験を積むと対処できるものだと感じています。何より長時間通勤に消耗させられることもなく講義に向かえるのは大きな利点です。

 とはいえ、やはり、教員と院生が対面した方が良い場合があることも事実です。大学は大人数を集める場所であることから真っ先に休業要請された業界ですので、緊急事態宣言が解除されてもすぐに元通りとはいきませんが、安全を確保したうえで、徐々にキャンパスでも活動できるようになることを期待しています。
また、PPP研究センター、アジアPPP研究所としての研究活動も、6月からはオンラインを軸に本格的に開始します。アフターコロナのPPPというのは、世界的に見ても大きな研究テーマだと思います。

 感染症対策は政府の責任だとして、それは国なのか、都道府県なのか、市町村なのか、感染のグローバル化を考えると世界政府としての国連やWHOはより大きな責任を果たすべきだがその能力があるのか、その中で民間企業の果たす役割は何か、日本は国民の自粛によって第1波を乗り越えたとされるがなぜ自粛したのか、自粛は守らなければならないのか、自粛しない個人や企業は社会から排斥されてもよいのか、自粛ではなく契約や法制度によるガバナンスは機能するだろうか、感染リスクのある施設を地域がいかに受け入れるのか、そのための合意形成の条件は何か、自粛状態で合意形成する方法はないか、ソーシャルディスタンスとコンパクト化は両立するか、アフターコロナのコンパクトシティはいかにあるべきか、アフターコロナにおける公共施設やインフラはどうあるべきか、巨額の経済対策で財政はどうなるのか、次世代がどのような影響を受けるのか、アフターコロナでも生き残れる企業をいかに救うか等々です。
いずれも簡単に出せる結論はありませんが、少なくとも、アフターコロナの世界では「大きな政府」に逆戻りして、PPPが要らなくなるという結論はありえないでしょう。逆に、従来型ではない新たな技術開発を行ったり発想を取り入れるための創意工夫や、財政負担を減らすのため効率化の知恵を取り入れることはPPPの使命だといえます。東洋大学PPPは、今後も社会に貢献できる教育研究活動にまい進してまいります。

 

公民連携専攻長・PPP研究センター長 根本祐二